VanHaren begint goed, en het wordt steeds beter

Ivo Van Haren is de opvolger van een adellijke, Nederlandse familie. Maar ook de adel moet gewoon aan het werk. Dat betekend, in 1939 gaat de familie in de leerhandel. In Waalwijk koopt Ivo in dat jaar een van de grootste leerlooierijen van Nederland. Het zal een van de bekendste Nederlandse familiebedrijven worden, vooral nadat zijn zonen Jacques en Johann van Haren de zaken gaan waarnemen. Die twee slagen erin om het bedrijf nog verder uit te breiden.

Helaas kan Jaques Van Haren na 1984 het bedrijf niet voortzetten, en men gaat op zoek naar een familiebedrijf met een vergelijkbare filosofie en bedrijfscultuur, het moet een familiebedrijf blijven! Het Duitse bedrijf Deichmann wordt de kandidaat, en Deichmann is nu het grootste bedrijf dat schoenen in heel Europa op de markt brengt. Het was dus een goede keuze!

Het draait nog steeds om de familie

Ivo mag dan als oprichter niet meer van invloed zijn, de filosofie achter het bedrijf blijft bestaan. Vooruitgang is niet de enige drijfveer, maar met 143 winkels in Nederland en een bloeiende internet tak is die vooruitgang wel duidelijk zichtbaar. De webshop is een voortzetting van die succesformule, de familie als kern van het bedrijf! Meer dan 90 jaar geschiedenis in Nederland, België en online, en het kan alleen maar beter worden.

Internet geeft iedere winkel gelijke kansen. Als je een distributiekanaal op kunt zetten en een of meer goede producten aan kunt bieden heb je op het internet veel mogelijkheden, vooral in het kleinere, Nederlandse taalgebied.

De folders die vanHaren regelmatig uitgeeft spreken boekdelen, de producten zijn van een hoge kwaliteit en ze vinden gretig aftrek in Nederland en België. Dat wil niet zeggen dat ze bij vanHaren op hun lauweren kunnen gaan rusten, als ze dat al van plan waren! Natuurlijk betekend het dat er steeds, ja, voortdurend sprake is van uitbreiding en verbetering. Uitbreiding van het assortiment schoenen dat vanHaren beroemd heeft gemaakt, maar ook uitbreiding naar sport en sportartikelen. De stap van schoenen, naar sportschoenen naar professionele sportartikelen is eigenlijk een logische stap, die dan ook goed zichtbaar is in de folder.

Werken bij vanHaren is niet makkelijk

De kwaliteitseisen gelden niet alleen voor de materialen en de producten, ook het personeel moet de bedrijfsfilosofie verder uitdragen. Een vriendelijke, behulpzame houding in het leven en op het werk is dus nodig, of het nu gaat om een directeur of om de productie-medewerkers.

Daarom is werken bij vanHaren eerder een missie, en niet zomaar een baantje. Daarbij gaat het niet alleen om klanten tevreden stellen, je moet klanten steeds weer terug laten komen. De folders van vanHaren kunnen je daar een beetje bij helpen, maar je instelling en je klantvriendelijke houding is bepalend.

Hoe krijg je een klantvriendelijke houding?

Het bedrijf vanHaren heeft een opleidingstraject dat een focus biedt op de manier waarop de familie met de nieuwe klanten omgaat. Een klant is meer dan alleen maar een persoon die de winkel binnenloopt of die contact zoekt via het internet. Een klant is een persoon die een relatie aan wil gaan met het bedrijf en met de producten die het bedrijf te koop aanbiedt.

Het personeel speelt daarbij een bemiddelende rol, als een vriendelijke, behulpzame verbinding met wat de klant zoekt. Een klantvriendelijke houding kun je eigenlijk niet aanleren, die moet je al hebben. Bij vanHaren kun je die verder ontwikkelen, samen met de vakkennis en de kennis over de producten van vanHaren. De folder is daarbij een goed hulpmiddel. De mens wil namelijk iets zien voordat die iets koopt. Het zichtbaar uitstallen als in een winkel dat gaat online helaas niet altijd goed.

Kijken is kopen

De folders van vanHaren zijn er dan ook om zichtbaar te maken waar de producten en het bedrijf voor staan. Niet alleen schoenen, ook de goedkopere slippers zijn bijna spreekwoordelijk geworden in de loop van de tijd. Die slippers, goedkoop materiaal, zo lijkt het. Maar ook hier laat de kwaliteit zien dat ook eenvoudige producten een naam voor zichzelf kunnen maken. Ze zijn een vast onderdeel geworden van de lijn die vanHaren aanbiedt. Kijk dus nog eens goed naar de folders, naar het aanbod online en het aanbod via Knack. Ik weet zeker dat vanHaren heeft wat je zoekt.